Skip to main content

1978 yılında önce beş girişimci tarafından kurulan TAYSAD’ın (Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği) Yönetim Kurulu’nu oluşturmaya yeter üyesi bile yoktur. Sonunda firma sayısı 13’e yükselerek ilk Yönetim Kurulu oluşturulur.

OSD’nin o zamanki hukuk müşavirinin yazdığı bir TAYSAD tüzüğü ile gerekli formaliteler yerine getirilir. O dönemde oldukça mütevazı bir kuruluş olan TAYSAD’ın, kurulduğunda kendine ait ne bir bürosu, ne bir masası ne de bir sandalyesi vardır.

Bugün ise kendi organize sanayi bölgesi olan, 540’ı aşkın üyesiyle kendi binasında hizmet veren ve en önemlisi otomotiv yan sanayi sektörünün tek temsilcisi olarak “söz sahibi” ve “fikrine başvurulan” bir dernek konumuna gelir.

Sanayide kamu kesimi göreceli olarak daralma eğilimine girdiği kriz yıllarında enflasyonlar, darboğazlar, gelir dağılışı çarpılmaları, üretim azalışı, büyümenin sıfıra inmesi gibi ekonomi tarihimizde nadir rastlanan sıkıntılı bir döneme girilir. Bu sıkıntılı dönemin sorunlarını en derinden yaşayan sektörlerden birisi de otomotiv yan sanayi olur. Yan sanayi firmaları için bir araya gelme, birlik olma, iş birliği yapma, yaşanan sorunlar karşısında tek ses olma ihtiyacı adeta bir refleks olarak ortaya çıkar.

TAYSAD ilk başkanı dönemin MAKO’nun Genel Müdürü Reştan Aras TAYSAD’ın kuruluş öyküsünü şöyle anlatır:
“Otomotiv yan sanayi firmaları, o dönemde oldukça küçük çaplı şirketlerdi. Hatta bunların bazıları atölye çapındaydı. Hem teknolojik açıdan, hem de sektörde ağırlıklarını hissettirebilmeleri açısından yetersiz kalıyorlardı. Sektör o dönemde oldukça ilkel bir durumdaydı. Sanayi kuruluşu adı verilebilecek kuruluşlar, iki elin parmaklarını geçmeyecek kadar azdı. Bu firmaların ürettikleri de ana sanayi tarafından pek kabul görmüyordu. Ana sanayinin bu tutumuna karşı bir şeyler yapmak gerektiği herkes tarafından hissediliyordu.
Ana sanayinin yan sanayiyi pek ciddiye almadığı bir dönemdi. Bunda bir miktar haklı olduklarını da düşünüyorum. Çünkü yan sanayinin ortaya koyduğu ürünler, onların kabul edebileceği kalitede değildi. Otomobil şirketlerinin çoğu dışarıya bağımlı şirketlerdi. Türkiye’deki çalışmalarının, dışarıdaki şirket merkezi tarafından onaylanması gerekiyor. O yüzden Türkiye asıllı bir yan sanayi firmasının ürettiği bir ürünün, Türkiye’deki ana sanayi firması tarafından kabul görmesi bir hayli zordu. İşte bu yüzden otomotiv ana sanayi, yan sanayinin bir dernek kurmasını şiddetle teşvik etti. Bunun en önemli nedeni, karşılarında muhatap olarak daha ciddi bir kurum görmek istemeleriydi. Böylece her iki taraf için de ortaya yararlı bir sonuç çıkacağını onlar da biliyordu.”

TAYSAD BURSA ODAK TOPLANTISI
TAYSAD önceki gün başkanları Yakup Birinci ve bazı yönetim kurulu üyeleri Bursa’da üyeleriyle yılın son odak toplantısında bir araya geldi. Bu toplantıya Şahince Otomotiv ev sahipliği yaptı.
TAYSAD konu ile ilgili şu paylaşımı yaptı:
“Bizleri ileriye taşıyan en büyük güç, yan yana gelmekten doğuyor. Yan yana geldiğimizde fikirler büyüyor, ufuk genişliyor, ilham çoğalıyor.
Bursa’daki üyelerimizle yılın son odak buluşmasında bir araya geldik.
Sadece işimizi değil, geleceğe dair beklentilerimizi de paylaştığımız bu özel buluşmaya katılan tüm üyelerimize ve ev sahipliği için Şahince Otomotiv A.Ş.’ye teşekkür ederiz.”
Şahince Otomotiv CEO’su Özgür Şahin ise şunları paylaştı:
“Sektörümüzün önemli buluşmalarından biri olan TAYSAD Bursa Bölgesi Üye Buluşmasına, Şahince Otomotiv olarak ev sahipliği yapmanın mutluluğunu yaşadık.
Değerli katılımcılarımızla firmamızda bir araya gelerek; sektörümüzün geleceğini, ortak vizyonumuzu ve güç birliğimizi bir kez daha pekiştirdik.
Biz inanıyoruz ki; birlikte düşündüğümüzde ve birlikte hareket ettiğimizde, daha güçlü bir sektör ve daha güçlü bir gelecek inşa ediyoruz.
Katılım sağlayan tüm davetlilere ve iş birliği için TAYSAD Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği’ne teşekkür ederiz.”

SON SÖZ
TAYSAD 1978’den günümüze Türk otomotiv tedarik sanayinin tek ve en yetkin temsilcisidir.
TAYSAD 540’ın üzerindeki üyesiyle otomotiv tedarik sanayi üretiminin % 85’ini ve ihracatının da % 80’ini temsil eder. Sayısal olarak üyelerinin % 81’i Marmara, % 10’u Ege ve % 9’u da diğer bölgelerimizde faaliyet gösterir.
Üyesi bulunan 540+ firma, 250 bin’den fazla kişiye istihdam sağlar. Üyelerinin % 24’ü yabancı sermaye ortaklığı ile üretim yapar.
Avrupa Otomotiv Tedarik Sanayicileri Derneği CLEPA’nın üyesidir. Yurt içi ve yurt dışı kurumlarca, otomotiv tedarik sanayii mamul alımlarında referans kurum niteliğini taşır.
Bursa her zaman TAYSAD içinde önemli bir yer tutar. Kurucu başkanları kentimizden çıkar.
TAYSAD Türk Otomotiv Tedarik Sanayisini, ’’Küresel Ayak İzi, Teknoloji Dönüşümü ve Sürdürülebilirlik’’ yetkinlikleriyle, 2030 yılına kadar dünyanın ilk 10 ülke arasına taşımayı vizyon olarak görür.
Ayrıca TAYSAD, kendi sektöründeki en yetkin sivil toplum kuruluşu olarak, üyelerinin beklentilerini karşılamak ve Otomotiv Tedarik Sanayi’nin küresel ölçekte ve rekabetçi işletmelerle sürdürülebilir büyümesine destek olmak için stratejiler oluşturmayı misyon edinir.
Gelişmiş demokrasilerin vazgeçilmezlerinden olan STK’lar değerlidir. Bu noktada sektörel, mesleki, iş insanları, sanayicilerin oluşturduğu STK’lar da ekonominin bir parçasıdır.
TAYSAD’a başarılar diliyorum.